سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تهدید نرم

تهدید نرم و مفهوم آن

تهدید نرم مجموعه ی اقداماتی است که باعث دگرگونی هویت فرهنگی والگوی رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی شود .

تهدید نرم نوعی سلطه درابعاد سه گانه؛ حکومت؛اقتصاد وفرهنگ است؛ که ازطریق  استحاله الگوهای رفتاری دراین حوزه ها؛ایجاد شده ونمادها و الگوهای نظام سلطه  جایگزین آنها می گردد .

با این نگرش؛ تمامی تحولاتی که موجب شود تا اهداف وارزش های حیاتی یک نظام  سیاسی ؛ اجتماعی ؛ فرهنگی به خطر افتد ؛ یا باعث ایجاد تغییر و دگرگونی اساسی       در عوامل تعیین کننده هویت دینی و ملی گردد .{تهدید نرم نامیده می شود‌}

تغییرات حاصل از تهدید نرم : درونی ؛ آرام ؛ ذهنی و تدریجی و با استفاده از       تبلیغات رسانه ها ؛ احزاب ؛ تشکل های صنفی و قشری و شیوه القاء و اقناع           انجام می گیرد .

هدف از تهدید نرم : تاثیر گذاری بر انتخاب ها و کنترل فرآیند تصمیم گیری و            شیوه اطلاع رسانی  و تغییر نظام ارزش هاست  که منجر به استیلای سیاسی          فرهنگی و اقتصادی به مبانی اندیشه و رفتار یک ملت می شود .

عرصه ها و ابعاد تهدید نرم

عرصه های تهدید نرم : فرهنگی؛ سیاسی؛اجتماعی واقتصادی را شامل می شود           از تهدید فرهنگی به تهاجم  فرهنگی و تهدید نرم نیز یاد می شود ؛  که به  دنبال           ایجاد انواع بحران های فرهنگی  و سیاسی در جامعه برای دستیابی  به اهداف و      اغراض سیاسی و مخرب است .

  ابعاد تهدید نرم

تهدید درعرصه فرهنگی :                                                                                               @  تهدید باورها و اعتقادات                                                                                            @  تهدید ارزش های سیاسی                                                                                            @  تهدید نمادها و الگوهای رفتاری                                                                                 @  تهدید خود باوری شخصیت                                                                                          که تمامآ در سطوح مردم ؛ خواص ؛ نخبگان و نیرو های مسلح صورت می گیرد . 

تهدید در عرصه سیاسی :

دولت ها به عنوان واحدهای سیاسی در نظام بین المللی بامؤلفه های جمعیت ؛ قلمرو ؛ حکومت  حاکمیت و نظام ارزشی ؛ مشخص و شناخته می شوند . این واحدها همواره با تحولاتی در داخل          و خارج مواجه اند برخی باعث افزایش قدرت سیاسی و برخی موجب تضعیف می شود . 

در تهدید نرم ؛ دشمنان و بد خواهان از بحران های سیاسی شامل هویت ؛ مشروعیت ؛ مشارکت     نفوذ و توزیع استفاده می کنند .                                                                                           هویت : برانگیختن شکاف های قومی ؛ نژادی ؛ مذهبی ؛ تحریف و تحقیرتاریخی و..... می تواند         به بحران هویت منجر شود .

مشروعیت : ایجاد  شکاف بین مردم  و رهبران ؛  نبود  حمایت مدنی به تصمیمات و شکل گیری          نا فرمانی های مدنی در جامعه بحران مشروعیت بوجود می آورد .

مشارکت : انگیزه زدایی  و دلسرد کردن مردم برای حضور در عرصه های تعیین  کننده  کشور   مصادیق بحران مشارکت است .

نفوذ : تلاش برای تآثیر گذاری بر اراده و تصمیمات ؛ نخبگان ؛ خواص و رهبران با ارعاب  یا       تطمیع و ..... از مصادیق بحران نفوذ به شمار می آید .

توزیع : توزیع نا مناسب ثروت ؛ شآ ن اجتماعی و امنیت در بحران توزیع مؤثر است .

مجموعه این موارد قدرت نرم یک نظام سیاسی را کاهش می دهد و به طور

طبیعی آن نظام را در برابر تهدید نرم آسیب پذیر می کند .